I oktober måned har UFF-Humana haft besøg af flere elever fra Den Rejsende Højskole Lindersvold (DRH-Lindersvold). De syv elever (også kaldet udviklingsinstruktører) kom for at fortælle medarbejdere og frivillige fra UFF-Humana om deres ophold i hhv. Malawi, Zambia og Guinea-Bissau. Ved hjælp af præsentationer, videoer, billeder, nationaldragter og smagsprøver delte de personlige fortællinger fra seks måneders arbejde i hver af de tre afrikanske lande.
Hvordan ser højskoleforløbet ud?
Udviklingsinstruktørerne er en del af programmet Volunteer for Change. Det består af tre måneders forberedelse i Danmark, seks måneder som frivillig på et samfundsudviklingsprojekt i Afrika eller Indien og en måned tilbage i Danmark, hvor man evaluerer og deler ud af sine oplevelser – blandt andet ved at give foredrag som disse.
Ungdomsklub og fodbold i Zambia
Chichi og Karola fortalte om de seks måneder, de havde brugt i Zambia, i byen Ndola.
Chichi var tilknyttet projektet Youth in Action, der er et aktivitetscenter for unge. Intentionen er at give de unge nogle færdigheder og et fællesskab, der holder dem væk fra gaden, alkohol og stoffer.
”I Afrika bliver børn hurtigt voksne – det er ikke ligesom i Danmark,” fortalte Chichi, der selv er født i Zambia, men nu bor i Danmark. Hun blev hurtigt en del af de unges fællesskab og iværksatte blandt andet produktion af tasker, som de unge kunne sy og sælge, og så var hun med til at anlægge en grøntsagshave, som også skal give de unge mulighed for at dyrke og sælge afgrøder.
Karola brugte meget af sin tid i Zambia på det lokale fodboldakademi Mapalo’s Pride Soccer Academy (MAPSA). Fodboldklubben har en fantastisk evne til at samle og motivere lokalområdets unge, men den mangler midler til stort set alt. Derfor var Karola med til at organisere en fundraiser for at skaffe flere midler til klubben. Hun var også med til at filme og sammensætte en dokumentar om fodboldakademiet for at fortælle om dets historie og betydning for de unge.
Administrativ støtte og innovation i Malawi
Claudia og Lorenzo brugte seks måneder i Malawi, hos DAPP Malawis National Headquarters. Her hjalp de især med administrative opgaver inden for uddannelsesprojekter, hvor de indførte nyttige strukturer og organiserede projekter, så arbejdet blev lettere for de andre projektmedarbejdere.
Derudover udarbejdede de en struktur for, hvordan de forskellige hold af udviklingsinstruktører kan udveksle erfaringer og viden imellem sig for at sikre, at hvert hold ikke ”starter forfra”, men faktisk har gavn af tidligere holds erfaringer.
Malawi kaldes ofte The Warm Heart of Africa, og den varme og gæstfrihed havde Claudia og Lorenzo også mærket tydeligt.

Cladia og Lorenzo fortæller om deres tid i Malawi


Chichi og Karola fortæller om deres tid i Zambia

Landbrug og uddannelse i Guinea-Bissau
Joana, Claudia og Daniela fortalte med stort engagement og omsorg om deres tid i Guinea-Bissau. Landet er lille, men rummer mange forskellige religioner og kulturer, hvilket havde gjort stort indtryk på dem alle tre.
Joana og Claudia var tilknyttet lærerseminariet i Bachil, Cacheu, hvor de underviste blandt andet i portugisisk, engelsk og pædagogik. Joana underviste også de studerende i marketing med det formål at rekruttere flere studerende til skolen via sociale medier, trykt materiale m.m.
Daniela var tilknyttet et stort landbrugsprojekt. I begyndelsen blev hendes tålmodighed udfordret, da hun erfarede, at den lokale tidsopfattelse ikke altid matchede hendes egen. Men da hun først kom i gang med projektet, kastede hun sig over det med stort engagement og nåede at besøge mange af projektets deltagere i små, ofte afsides landsbyer. Hun udnyttede også sin baggrund som lærer til at undervise i kvinders rettigheder og vise de lærerstuderende, hvordan de kan transformere affald til undervisningsremedier.

Claudia, Daniela og Joana fortæller om deres tid i Guinea Bissau



Nye perspektiver på udvikling
Det er altid en fornøjelse at have besøg af udviklingsinstruktører, for det har stor betydning for foreningens ansatte og frivillige at høre om de oplevelser, som de har haft i de afrikanske lande. Det styrker forbindelsen mellem udviklingsprojekterne og det arbejde, UFF-Humana udfører i Danmark, og synliggør den forskel, vi er med til at skabe.
For eksempel i Guinea-Bissau, hvor netop det lærerseminarium, hvor udviklingsinstruktørerne var, har modtaget støtte fra UFF-Humana i flere år.